b2b-social-media
03 July 2020

Kan je als B2B-bedrijf je voordeel uit social media halen?

Moet je als B2B-bedrijf aanwezig zijn op social media? Over LinkedIn bestaat meestal geen twijfel. Maar wat met de eerder luchtige platformen zoals Facebook, Instagram en Pinterest? De vraag wordt ons vaak gesteld. Rechtstreekse business zal je er wellicht niet uit halen, maar toch zijn er voldoende redenen om je merk ook op deze typische B2C-kanalen tentoon te stellen.

It’s all about brand awareness

“Wij verkopen een technisch product waar de consument helemaal niet wakker van ligt.” Het is een vaak gehoord argument van B2B-bedrijven om ver weg te blijven van Facebook, laat staan van visuele platformen zoals Instagram of Pinterest, god forbid. Maar wist je dat beslissingsnemers in een bedrijf gemiddeld 74% langer op Facebook vertoeven dan een gemiddelde gebruiker? Het is een teken aan de wand dat ook B2C-gerichte social mediakanalen voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn.

In the end is iedereen immers eindconsument, ook de aankoper met wie je vroeg of laat aan de onderhandelingstafel voor jouw B2B-product zit. Dan is het mooi meegenomen dat die aankoper tijdens zijn research op een verzorgde Facebookpagina of Instagramfeed terechtkomt. Het zet jouw professionele uitstraling kracht bij.

Gebruik deze social mediakanalen niet als rechtstreeks verkoopskanaal, maar zet ze volop in om aan brand awareness te doen. En dan vormen Facebook, Instagram en Pinterest opeens wel de Heilige Drievuldigheid: zoek een interessante invalshoek om de interesse te wekken van jouw doelgroep, gun jouw volgers een blik achter de schermen, deel tips and tricks... Met creatieve content en sprekende visuals creëer je naambekendheid en toon je de persoonlijke identiteit van jouw bedrijf.

Onze klant GEP ontwikkelt slimme systemen voor waterrecuperatie. Een zeer technisch product, maar toch zijn ze uitgebreid aanwezig op social media. Hier leggen ze de focus niet op hun product zelf, maar creëren ze awareness rond waterrecuperatie dankzij een combinatie van interessante facts en innovatieve projecten. Zo spelen ze in op het communitygevoel van #waterrethinkers en wordt er bij de eindconsument een zaadje geplant om zelf zo’n slim watersysteem aan te schaffen.

Employer branding attracts your dream employee

Wat hebben alle succesvolle bedrijven gemeen? Een team van gemotiveerde medewerkers die van hun bedrijf een goed geoliede machine maken. Daarom is het aantrekken van de perfecte medewerker priority number one bij vele bedrijven, met de gekende war for talent als gevolg. Reden te meer dus om jouw bedrijf ook op social media op de kaart te zetten.

Beperk je hierbij niet tot het posten van vacatures op LinkedIn, Facebook en Instagram, maar doe potentiële medewerkers watertanden met leuke foto’s die het levende bewijs zijn dat het tof werken is in jouw bedrijf. Maak van je huidige werknemers rasechte ambassadeurs en laat hen jouw verhaal vertellen. Sollicitanten gaan namelijk steeds meer de bedrijfssfeer opsnuiven op social media om zeker te zijn van een perfect match. Onderzoek toont trouwens aan dat je tot 43% kan besparen op rekruteringskosten dankzij een efficiënte employer branding. Wees dus geen grijze muis and let your (employer) branding do the talking.

Voor het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt creëerden wij een duidelijke employer branding waar hun #topzorgers de hoofdrol spelen, ook op social media. Een campagne die in het oog springt, met een persoonlijke Sint-Andries touch.

Advertising is key

Zo goed als iedereen heeft een persoonlijk Facebook- of Instagramaccount, van je (groot)ouders tot die belangrijke aankoper die je wil overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Dankzij de advertentiemogelijkheden van LinkedIn en Facebook kan je deze persons of interest gericht aanspreken door optimaal gebruik te maken van targeting. Je kan jouw social media advertenties targeten op basis van werkgever, jobfunctie, demografische kenmerken, enzovoort. Zo kan je custom audiences creëren en een specifieke doelgroep in no time bereiken.

Een voorbeeld: je kan met een specifieke ad ingenieurs targeten die werken in een bedrijf met 51 tot 200 medewerkers, en dit in een straal van 15 km rond jouw bedrijf. Een andere efficiënte manier van adverteren is het gebruik van retargeting campagnes, waarbij je mensen die jouw bedrijfswebsite eerder bezochten, gerichte advertenties laat zien op social media. Op deze manier worden ze opnieuw getriggerd en blijft jouw bedrijf top of mind.

Kortom, als B2B-bedrijf kan je absoluut voordeel halen uit social media. Focus op brand awareness en employer branding, en maak connectie met je (potentiële) professionele relaties door ook de persoonlijke identiteit van je bedrijf te tonen.

Hulp nodig bij het vinden
van de juiste angle?

Wij bieden jou een social media strategy op maat

share this insight

Hires Moqo People WAL8306

insight by

An De Puysseleyr

Brand & Digital Designer