Lead generation
25 June 2020

Wat is lead generation en welke tools kunnen je helpen?

First things first. Wat is leadgeneratie? Leadgeneratie is de verzameling van alle acties die je onderneemt om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf en ze contact te laten opnemen. In deze blog inspireren we je met enkele ideeën om efficiënt aan lead generation te doen. Let’s go!

De evolutie van lead generation

Voor de liefhebbers vind je hieronder een beknopte uitleg over de evolutie van lead generation. Wie liever meteen aan de slag gaat, kan scrollen naar het volgende hoofdstuk.

Dankzij de opkomst van online marketing zijn de opties om efficiënt aan lead generation te doen enorm vergroot. Waar lead generation vroeger ongeveer gelijk stond aan koude prospectievoering, zijn er vandaag zowel met een push- als pullstrategie (je brengt je product naar de klant én jouw klant komt naar je product) heel wat mogelijkheden om leads te genereren.

Het spreekt voor zich dat je met bepaalde acties via inbound marketing (pull strategie) meer over jouw individuele leads te weten zal komen dan met outbound marketingacties (push strategie), maar in veel gevallen is een mix van beide strategieën the way to go.

Voorbeelden van outbound marketing

Bij outbound marketing duwen we het product richting klant, ook al zijn we niet (helemaal) zeker dat de ontvanger interesse heeft in of nood heeft aan het product.

  • Advertenties op tv, radio, in kranten en magazines
  • Productfolders, direct (e-)mailings
  • Baanaffiches, billboards
  • Advertenties op social media, online bannering, Google ads

Voorbeelden van inbound marketing

Bij inbound marketing duwen we het product niet richting klant, maar laten we de klant zelf het product ontdekken door hun noden in te vullen.

Dat gebeurt aan de hand van:

  • content marketing: blogs, podcasts, artikels, whitepapers, e-books…
  • social media marketing: posts op Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Pinterest, Tiktok…

Efficiënte lead generation

Er zijn tal van manieren om aan lead generation te doen, wij raden je volgende stappenplan aan om zelf efficiënt aan de slag te gaan. Vliegen we er gewoon in?

1. Doe een contentbrainstorm (en vul aan met een zoekwoordenonderzoek)

Wie zijn jouw doelgroepen en wat zijn de redenen waarvoor ze jouw product of dienst kunnen gebruiken? Welke vragen stellen klanten aan je? Ga op basis van deze vragen met je team brainstormen over mogelijke zoekwoorden die jouw prospecten hieromtrent zouden gebruiken. Zo creëer je een overzicht van mogelijke content.

Wil je weten op welke onderwerpen je best eerst focust? Doe dan een zoekwoordenonderzoek om het zoekverkeer op jouw zoektermen te onderzoeken. Wil je er gewoon meteen invliegen? Start dan met veelgestelde vragen door klanten op te lijsten en creëer er een antwoord op.

2. Onderhoud een blog- of adviesluik op jouw website

Zorg voor een blog of een adviesluik op jouw website en schrijf per onderwerp een duidelijk artikel. Besteed telkens een volledige blog aan één onderwerp en schrijf ‘m volgens de regels van de SEO-kunst. Op die manier vergroot je de kans dat leads die op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag, op jouw blogpagina terechtkomen en contact met je opnemen.

3. Nodig bezoekers uit om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief

Voeg een call-to-action toe onderaan op je website met de mogelijkheid om een mailadres achter te laten. Voeg deze mailadressen toe aan je mailingbestand. Yes, it's as simple as that.

4. Deel een whitepaper of andere informatie achter een downloadknop

Gebruik het muurtje met de downloadknop niet te vaak, want hoe meer drempels je creëert, hoe meer je je prospects demotiveert. Toch wordt het algemeen aangenomen dat je een uitgebreide whitepaper met informatieve content pas kan lezen nadat je jouw mailadres hebt ingevuld. Vraag via een checkbox op een beknopt invulformulier of de prospect jouw nieuwsbrief wil ontvangen en/of als je vrijblijvend contact mag opnemen, en leer zo een concrete lead kennen.

5. Kom te weten wie jouw website bezoekt via Leadinfo

Benieuwd wie achter de cijfertjes uit Google Analytics schuilt? Via Leadinfo kom je het te weten. Je kan in real time volgen welke bedrijven jouw website bezoeken en hoe hun surfgedrag op jouw website is. Deze tool helpt je om te detecteren wie interesse heeft in jouw bedrijf, jouw doelgroep af te bakenen en je contentstrategie bij te sturen. Wil je rechtstreeks contact opnemen met het bedrijf dat jouw website heeft bezocht? Dat kan en mag via het algemeen telefoonnummer, maar weet dat je om privacyredenen niet zomaar met een persoon binnen het bedrijf contact mag opnemen.

Toegegeven, dit blogbericht is slechts een inleiding op de eindeloze mogelijkheden. Wil je zelf aan de slag met lead generation en kan je nog wat advies of ondersteuning gebruiken hierbij? MOQO is just a message away!

share this insight

MOQO-team-Billy

insight by

Billy Demaeght

Project Manager