Shutterstock 142671313
04 May 2020

Wat zijn de key elements van een goeie merkstrategie?

Zowel internet als talrijke bibliotheekkasten bulken van de meningen en theorieën over merkstrategie.

Een definitie zou als volgt kunnen klinken:

  • Merkstrategie is de manier waarop troeven, emoties en associaties verbonden worden aan een merk; of
  • Merkstrategie is actief vorm geven aan de toekomst van je bedrijf door je merkidentiteit te omarmen en je context te kennen; of

Je kan moeilijk zeggen dat hierboven onwaarheden staan, maar alle blogs en boeken ten spijt: wij hebben dé definitie van merkstrategie nog niet gevonden. Gelukkig hebben we wel een duidelijke mening over welke aspecten je onder het woord merkstrategie kan catalogiseren en waar je rekening moet mee houden als je op een authentieke en consistente manier met je doelgroep wil communiceren. Je vindt ze hieronder!

Onze 5 key elements van een goeie merkstrategie

Wie al met ons heeft gewerkt, weet dat onze brand strategists pragmatisch te werk gaan. De theorie beperken we tot hetgeen we nodig hebben om een merk strategisch te onderbouwen. Dit zijn de vragen die we altijd zullen stellen bij een (re)branding.

Weet wie je bent en wie niet

Een ruime stelling die je in enkele opdrachten kan afbakenen:

- Bepaal duidelijk wat in je aanbod zit, en wat niet.
- Bepaal je onderscheidende factor (weet dus wie je concurrenten zijn en hoe zij hun ding doen).
- Bepaal in enkele woorden wat je wil dat een ander over jouw merk zegt (dat zijn of worden je bedrijfswaarden).

Weet voor wie je jouw merk bouwt

Geef een persoonlijke identiteit aan je doelgroep(en). Wie koopt jouw product(en)? Wie kan er nog interesse hebben? Plak er een bestaande klant op of maak een buyer persona die aan het profiel van jouw ideale klant voldoet. Hou die persona's of typische klant voor ogen bij elke communicatie die je voert en zorg voor een goed evenwicht in die communicatie.

Mogen we hier ook even off the record gaan?
Je steekt je hart en ziel in je merk, dus bouw je merk vooral voor jezelf en zorg dat je je goed voelt bij elke beslissing die je neemt. Laat je niet forceren als je zelf niet overtuigd bent. Dat heeft een nefaste invloed op de authenticiteit van je bedrijf.

Neem je medewerkers mee

Wordt ook wel eens internal branding genoemd. Jouw medewerkers zijn jouw merk. Elke actie die ze ondernemen, bepaalt hoe jouw merk zal binnenkomen bij een ander. Betrek ze dus in je verhaal en vraag hun mening. Zorg dat zij deel worden van jouw merk en dezelfde boodschap verspreiden.

Zorg dat je visuele identiteit in lijn ligt met je diensten of producten

Hallo, open deur. Ga je voor een high-end service of exclusief product? Zorg dan dat je logo, huisstijl en communicatiedragers hierop afgestemd zijn. Idem als je een low-budgetproduct aanbiedt: de goudfolie laat je best achterwege, hoe mooi je dat ook vindt.

Wees consistent in je communicatie

Pas je communicatie aan je doelgroep of het medium aan, maar blijf trouw aan jouw stijl op alle vlak: zowel in je visuele identiteit als in je tone of voice.


Hulp nodig bij je merkstrategie?

Wij helpen jouw merkstrategie bepalen

share this insight

Hires Moqo People WAL8453

insight by

Barbara Bataillie

Brand Strategist