Vandaag zijn de nieuwbouwprojecten van Karolien Lafaut een sprekende projectie van de stijl en visie van het bedrijf: de stijlvolle architectuur en luxueuze woonbeleving zijn ondertekend door een sterk staaltje vrouwelijk ondernemerschap van the lady herself. We spreken januari 2019. Bruisend van de ideeën om haar vastgoedbedrijf Lafaut Projects verder te ontwikkelen, klopte Karolien bij ons aan. Hoe kunnen we al haar ondernemersideeën op een logische manier in de markt zetten? En hoe rijmen we die nieuwe diensten met het merk Lafaut Projects? Een kolfje naar ons hand, en in no time waren we vertrokken voor een intensief brandingtraject.


Let's make it personal
De eerste stap in het traject was een strategische workshop. Het team van Lafaut Projects schoof bij in onze strategic cube en werd onderworpen aan een praktische brand deck oefening waarbij we de kerneigenschappen, visie en aanpak van Lafaut Projects uitpuurden. In één voormiddag verzamelden we een schat van informatie waarmee we aan de slag konden om de branding van 0 aan te pakken.
Al snel bleek dat het merk Lafaut Projects niet langer de warme en geraffineerde stijl van het bedrijf uitstraalde. Karolien gaat als zaakvoerder prat op een zeer persoonlijke aanpak en service op maat van elke koper, waardoor de keuze vrij snel werd gemaakt om Karolien als zaakvoerder naar voor te schuiven en haar eigen naam als overkoepelende bedrijfsnaam te gebruiken. We geven een kleine twist aan de term personal branding, and a new brand name is born!


Power meets elegance
Voor het logo en kleurgebruik gingen we op zoek naar een evenwicht tussen elegante vrouwelijkheid van Karolien en het krachtige karakter van haar activiteiten als projectontwikkelaar. We kiezen bewust om de naam Karolien Lafaut voluit te gebruiken in het logo en koppelen het vast aan de bestaande baseline Live first class, die nog steeds precies omschrijft waar Karolien Lafaut voor staat. Never change a winning team, right?
Het logo moet ook opvallen in werfcommunicatie en op verkoopsborden. Vandaar het embleem met de initialen KL, dat ook als losstaand huisstijlelement kan gebruikt worden.









Spread the word
Niet alleen de website, werfcommunicatie, signalisatie en tal van huisstijldragers wordt aangepast. Ook de social mediakanalen krijgen een nieuwe look and feel, waarbij Karolien zich in haar verschillende rollen in het leven toont. Op die manier zetten we de persoonlijke aanpak van het bedrijf kracht bij. De rebranding werd minutieus voorbereid zodat in één weekend de volledige transformatie van Lafaut Projects naar Karolien Lafaut kon gebeuren.


Ready to expand
Met de rebranding naar Karolien Lafaut is de basis gelegd om extra diensten uit te bouwen. Haar voornaam gebruiken we in de lijnen die onder het gloednieuwe Karolien Lafaut zullen vallen, door de omschrijving van de dienstverlening systematisch te koppelen aan “by Karolien”. We creëren een stempel als embleem, dat netjes met het hoofdmerk kan worden gecombineerd. Elk submerk krijgt een eigen kleurenpalet.



Interiors by Karolien
Vanuit haar focus op maximale ontzorging van haar kopers, speelt Karolien met het idee om haar nieuwbouwwoningen en -appartementen letterlijk instapklaar aan te bieden: tot meubilair, verlichting en het kaarsje op de salontafel toe. Een volledig interieur, aangeboden in verschillende interieurpakketten in een specifieke stijl. Samen met de klant sparren we over haar idee en beslissen we om ons eigen enthousiasme kritisch af te toetsen aan de markt aan de hand van een marktonderzoek. Wat blijkt? Ook de markt staat open voor het idee, en zo krijgt Interiors by Karolien officieel het nodige duwtje in de rug. Voor de lancering van Interiors by Karolien maken we ook een video. Aan de hand van een duidelijk storyboard vertelt Karolien het volledige verhaal, inclusief wat dit nieuwe merk met haar persoonlijk doet. Opnieuw een duidelijke verwijzing naar de warme aanpak van het bedrijf.


Step into the market
Elk interieurpakket krijgt een meisjesnaam die verwijst naar de interieurstijl, en het volledige verhaal van Interiors by Karolien krijgt een prominente plaats in de eerste editie van Live First Class, het lifestyle magazine van Karolien Lafaut. Ook op de website krijgt het submerk Interiors by Karolien een eigen plek. Daarnaast zorgen we ook voor een brochure die als handige leidraad kan dienen tijdens verkoopsgesprekken.
Om dit innovatieve concept een vliegende start te geven, bedenken we een opvallende lanceringscampagne. Dogs and babies always do the trick dus maken we het opnieuw niet complexer dan nodig en creëren we een huiselijk beeld dat bij onze doelgroep van jonge gezinnen de juiste emoties en herkenbaarheid oproept. De bijhorende copy legt in slechts enkele woorden uit wat het merk voor jou kan betekenen.





A remarkable launch
Interiors by Karolien is niet alleen een vernieuwend concept voor de sector, maar ook een belangrijke mijlpaal in het bestaan van Karolien Lafaut. Daarom maken we van de lancering een waar momentum, en verpakken we dit in een persevent waarop ook (zakelijke) partners en familie van Karolien Lafaut worden uitgenodigd. Journalisten krijgen een persmap mee die ze ook digitaal kunen raadplegen. Het nieuws werd door verschillende bladen opgepikt en het verhaal gaat verder via de social mediaprofielen van Karolien Lafaut, waarvoor we bijpassende visuals creëerden en stukjes van de corporate video aan bod laten komen.



This is just
the beginning
Ook na de rebranding en uitbouw van haar merkenarchitectuur, kan Karolien Lafaut blijven rekenen op onze expertise. Niet alleen zorgen we voor frisse en informerende content op social media en de blog, als vaste communicatiepartner helpen wij de vele nieuwe ideeën van dit ondernemend bedrijf in goede brandingbanen leiden.
